Elisabeth Blom combineert een loopbaan als sopraan en dirigent: een interessante en leerzame kruisbestuiving!

 

Elisabeth begon haar professionele muziekcarrière toen ze Ruach Vocaal Jeugdensemble oprichtte in 2003. Onder haar leiding ontpopte dit koor zich van een eenvoudig kinderkoor tot een koor in het topsegment, met als bekroning de jury- en publieksprijs op het Nederlands Koorfestival en daarmee 'Koor van het Jaar 2012'. In 2013 maakte het koor de cd 'The Christ Child' en in 2014 de cd 'Tombeau' ter gelegenheid van 75 jaar Daan Manneke.  

 

Ze studeerde koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium bij Wiecher Mandemaker, bij Jos van Veldhoven aan het Koninklijk Haags Conservatorium en bij Rob Vermeulen aan het Utrechts Conservatorium. Elisabeth nam deel aan diverse masterclasses, waaronder de Kurt Thomas Cursus en The international masterclass for choral conductors van Studium Chorale in Maastricht, waaraan ze ook 10 jaar als sopraan verbonden is geweest.

Haar zangdocenten waren Margareth Roest, Esther Putter, Connie de Jongh, Harjo Pasveer, Rita Dams en momenteel (2023) Hanneke de Wit. 

 

In 2020 richtte ze met een aantal collega’s vocaal ensemble ‘Hollands Collectief’ op, als artistiek leider en sopraan. Dit professionele ensemble combineert oude muziek uit de Renaissance met nieuwe muziek met een prominente plaats voor Nederlandse componisten. Hollands Collectief is een voortzetting van het eerder opgerichte 'Zed Chamber Choir'.

Haar andere vaste ensembles zijn Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss, het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra, Amsterdam Baroque Orchestra & Choir o.l.v. Ton Koopman en regelmatig andere professionele ensembles, waaronder Studium Chorale Maastricht.

 

Elisabeth geeft regelmatig solo-recitals, recentelijk in ondermeer het Orgelpark Amsterdam met ‘Chants de terre et de ciel’ van Olivier Messiaen, liederen van George Crumb en van de befaamde Nederlandse componist Gerard von Brucken Fock. In 2022 soleerde ze met harpiste Veronique Serpenti in muziek van ondermeer André Caplet, Marcel Tournier en Benjamin Britten. Ze zong als sopraansolist onder andere in de Matthäus- en Johannes Passion, het Requiem van Mozart en Fauré, ‘In the beginning’ van Aaron Copland en ‘Regn og rusk og Rosenbusk’ van Bo Holten.

 

Elisabeth Blom heeft vele koren gedirigeerd, waaronder het Roosevelt College Choir in Middelburg - waarmee ze de cd ‘Call for Freedom’ maakte, projectkoor Coqu Utrecht (2021), Kamerkoor Lelystad (2018-2022), en eerder het Zeeuws Vocaal Ensemble, Achterhoeks Bachkoor en het Boxmeers Vocaal Ensemble.

 

Ze is vanaf 2017 de opvolger van Daan Manneke als dirigent van Cappella Breda. Met veel toewijding zet ze het werk van Manneke voort en breidt dit uit naar het verkennen van ongebaande wegen, zoals het uitbreiden van repertoire en samenwerking met andere musici en kunstdisciplines. Elisabeth is dirigent en vocaal coach tegelijkertijd: het werken aan een muzikale top-prestatie wordt ondersteund door het verbeteren van de individuele vocale techniek en de nodige humor!